Covalis
Shutterstock 221172889 1
28 augustus 2017

Hoe komt het nou dat leveranciers niet ...?

Hoe komt het nou dat leveranciers niet doen wat u met ze heeft afgesproken? En hoe komt het nou dat ondanks alle ijverig opgestelde contracten er toch niet gebeurt wat u zou wensen?

Ik zie u al denken dat het aan de leverancier ligt. En wellicht heeft u daar een punt. Met een ferme aanpak richting de leverancier en meer grip op de afspraken gaan we dit wel even rechtzetten! We denken dat we het dan wel weer onder controle hebben.

Maar hoe anders is de praktijk, waarbij vele leveranciers wegkomen met hun slechte prestaties of nog erger we gewend zijn geraakt aan deze onvoldoendes. Ondanks werkinstructies, kwaliteits-indicatoren en onleesbare contracten gebeurt niet alles volgens het boekje. Dan moeten we vaak aan het eind van het contract ervaren dat we niet hebben behaald, wat we eigenlijk hadden gewild. En gaan we weer opnieuw aanbesteden om opnieuw de perfecte leverancier te vinden, met alle extra inspanningen en onzekerheden van dien.

Het is natuurlijk maar de vraag of je door meer grip op de zaak het meeste uit je inkoopmarkt haalt? Want hoeveel controle heb je nou echt? Ben eens eerlijk tegen jezelf. Hoe vaak loop je achter de feiten aan? En zet deze 'controle’ uw leverancier wel in zijn kracht?

Even serieus. U wilt toch ook de beste versie van uw leverancier! En u wilt toch ook dat uw leveranciers met frisse ideeën komen, die u met succes naar uw eigen markt kunt brengen. Dat kan! Door als opdrachtgever anders met leveranciers samen te werken, creëert u een klimaat dat mensen worden aangespoord tot beter presteren. Weet je leveranciers te overtuigen van het belang om samen op te trekken. Dat gemeenschappelijk belang hebben alle partijen bij het optimaal bedienen van je eindklant. Als je dat samen weet te bereiken gaat het u samen goed. En dan gaat de leverancier voor u(w keten) werken!

En is uw leverancier nog niet zo ver? Bedenk dan wat uw leverancier van u nodig heeft om in de gewenste ontwikkelmodus te komen…?

Naar training: Leveranciersontwikkeling

Artikel delen?