Covalis
De ketenregiseur is de Maestro
5 december 2017

U kent vast het TV-programma Maestro wel, waarin bekende Nederlanders de uitdaging aangaan om een orkest te dirigeren. Ze moeten het samenspel overzien en zich Maestro waardig onderscheiden.  Daarmee lijkt het dirigeren van een orkest sterk op het regisseren van ketens. Zowel de dirigent als de ketenregisseur hebben namelijk een mooie leiderschapsuitdaging. Een perfecte harmonie creëren, zonder zelf aan de knoppen te zitten. Hoe moeilijk is dat?

Net zoals in een orkest moet de ketenregisseur veel van zijn ketenspelers gedaan krijgen, terwijl hij ogenschijnlijk zelf weinig uitvoert. En hoe communiceert hij met iedereen en stimuleert hij om als één keten samen te werken. De rol van een ketenregisseur in een keten is net zo onmisbaar als een dirigent bij een orkest. En hoe kun je dat zo snel als bij Maestro onder de knie krijgen? Waar zit hem dat dan in?

Wat me vanuit het TV programma duidelijk wordt is dat de een meer talent heeft dan de ander. Zo heeft iemand meer maat- en muziekgevoel en weet de ander de muzikanten beter mee te slepen. Want naast talent zie je dat men ook snel een ontwikkelstap kan maken. Mits men goed begeleid wordt, men de druk van het publiek aankan en de Maestro van binnenuit weet te overtuigen. En dat laatste is goed te leren als je weet hoe het moet.

Als professional ben je vaak druk met je eigen werkzaamheden, met jouw deel van de inhoud of muziekstuk. Door diep in de inhoud te duiken mis je het overzicht. Dirigenten en ketenregisseurs hebben dat wel. Ze zien, horen en voelen het allemaal! Luisteren goed, weten bij te sturen en informeren om een goede harmonie te creëren.  Met goed vertrouwen als basis geven ze ketenspelers en muzikanten het eigenaarschap over het eigen werk. Zodat die het beste uit zichzelf halen. Zou jij daar ook vaardig in willen worden?      

Wil jij ook een Maestro worden in het regisseren van jouw keten ? Kijk dan op onze site voor meer informatie over ketenregisseur of volg de 3-daagse cursus Ketenregisseur.

Artikel delen?