Covalis

Leveranciersperformance

Performance management is een brede term. Het bevat onder meer het bepalen van doelen, de prestatie meting, het realiseren van resultaat en het effect daarvan én niet te vergeten het continue willen verbeteren. 

Het meten van de performance (prestaties, output en/of outcome) is belangrijk om informatie te vergaren en beslissingen te kunnen nemen. Beslissingen die ons beschermen en/of te laten groeien. Immers meten = weten = verbeteren… of andersom niet meten = niet weten = niet verbeteren…! Zo ook binnen leveranciersrelaties, waarbij meetgetallen contractmanagers informatie verschaffen om daarmee de samenwerking te besturen.

Wat zijn leveranciersprestaties in de toeleveringsketen?

Meetinstrumenten zijn belangrijk om doelen te bereiken. Zeker in toeleveringsketens waar de som van het geheel de uiteindelijke sterkte en de waarde van de keten bepaald. Vanuit onze praktijk weten we dat er binnen ketens maar ook binnen leveranciersrelaties vele performance systemen niet voldoen aan de verwachtingen. Het brengt veel werk met zich mee en de informatie wordt niet of niet goed gebruikt. Kortom de prestaties gaan vaak een 'eigen leven' leiden. 

Daarom is het zaak om het performance systeem goed in te richten en het daarnaast ook goed te gaan gebruiken...! 

Vragen die je daarbij kunt stellen zijn: Wat gaan we meten?, wat zijn de juiste parameters om te meten en hoe verzekeren we onszelf dat de data integer is en we de data juist gebruiken? 

Kritische prestatie indicatoren is goed gereedschap voor performance management. Alleen zien we nog maar al te vaak dat het behalen van het cijfer belangrijker wordt gevonden dan het toewerken naar het onderliggende doel. Namelijk het leren van het verleden en het elkaar informeren, involveren en inspireren om tot hogere streefniveaus te komen. 

Inrichten leveranciers performance management

Een goede inrichting van leveranciers performance bepaalt in grote mate of het werkt...! Doorloop voor een succesvolle inrichting de volgende stappen:

  • een leveranciersprestatie moet het bedrijfs- of ketendoel ondersteunen en niet andersom!;
  • denk vanuit de klant, stakeholders, het proces en/of vanuit gewenste innovatie als triggers voor de kpi's;
  • bepaal wat het effect van jouw leverancier is op de klantketen;
  • bepaal kpi's die de leverancier DOEN acteren richting het business/keten DOEL! 
  • stel een kpi-boom op om 'door-de-bomen-het-bos' te zien, eiland kpi's te voorkomen en perverse prikkels te voorkomen!

Feedback leveranciers

Contract- & leveranciersmanagement is mensenwerk en relaties besturen gaat over hoe mensen met mensen samenwerken. Als contract- & leveranciersmanager heb je daar een zeer belangrijke sleutelrol in. Goede feedback die de leverancier doet acteren is daarbij essentieel. Want doe je dat goed dan kan jouw interventie het verschil maken en veel waarde - die nu mogelijk nog verborgen is - aan jouw bedrijf toevoegen. 

Foto 136 Volwaardig Contractmanager 999 X 600

Meer weten over hoe jij volwaardig contract & leveranciersmanager kunt worden?

leer hoe jij de leverancier beter kunt laten presteren

Ja, ik ontvang graag het whitepaper Volwaardig Contractmanager worden!

vul je naam in en ontvang whitepaper

Deze kennis delen?