Alhoewel vele bedrijven het nut van contractmanagement hebben ontdekt, zijn er nog die denken dat contractmanagement voor hen niet nodig is. Zij accepteren dat afspraken niet worden nagekomen en dat leveranciers resultaten niet halen. Hoe komt dat nou?
Aanspreken is nog niet zo makkelijk
Als een leverancier zijn afspraken met jou niet nakomt, spreek je hem daar op aan. Als je meer pro-activiteit had verwacht en het blijft uit, dan zeg je er wat van. Zo doen we dat toch als volwassen mensen! Of is aanspreken niet zo vanzelfsprekend?
Aanspreken is het instrument om prestaties en gedrag in lijn te brengen met wat we willen, verwachten of hebben afgesproken. Uit onze praktijk weten we dat aanspreken van leveranciers nog niet zo makkelijk is. We zijn bang dat het de relatiekwaliteit schaadt en laten kwesties verzanden. Constructief aanspreken blijkt dus een hele kunst te zijn en dat negeren we bij voorkeur.
Helpt de bureaucratie?
In organisaties gaat contractmanagement vaak gepaard met een hoge mate van bureaucratie. Er worden strakke instructies opgesteld en controle voert de boventoon. Alles aan de kant om aan de regels te voldoen en toetsen mogelijk te maken. Zolang leveranciers maar goed hun best doen en voldoende presteren is het goed genoeg. Gaat het mis dan hebben we altijd nog het contract waar we op kunnen terugvallen. Maar gaat contractmanagement daar over?
Enerzijds wel want uw contract is ook een verzekeringspolis om risico’s af te dekken. Vele managers zien dan ook contractmanagement alleen als een instrument om ‘grip’ te hebben en laten daarmee vele ‘groei’ kansen liggen. Terwijl vaak de mensen in het proces aan hun theewater aanvoelen dat er meer in had gezeten. Ze doen gewoon hun ‘ding’ of nog erger ze haken af.
Feestje van inkoop
Als inkopers contractmanagement initiëren is dat prima. Alleen als het een inkoopfeestje wordt en anderen zich daardoor niet betrokken voelen blijft het paard achter de wagen. De initiator van contractmangement heeft dus een belangrijke taak om bij anderen voldoende draagvlak te krijgen.
Geen tijd om contractmanagement aan te pakken
Een contract sluit je niet voor niets af. Anders had je je al die inkoopmoeite om tot dat contract te komen wel kunnen besparen. Met contractmanagement wordt het mogelijk om prestaties van leveranciers tegen het licht te houden. En daarmee voorkom je verlies, beheers je beter je risico’s en creëer je waarde.
De gevolgen van slecht uitgevoerd contractmanagement kan jouw bedrijfsresultaat wel met 10% beïnvloeden. Reden dus om werk te maken van contract- en leveranciersmanagement. Het is de investering dubbel en dwars waard.
Naar: training contractmanagement
Naar: contract- en leveranciersmanagement opleiding