Covalis
Foto 900 Frans Terrasje
20 maart 2018

Inkopers aan de verleiding...

Het is weer voorjaar…! De terrassen schieten als paddenstoelen uit de grond. Vooral in de grotere steden, waar de café-boulevards uitnodigend hun klanten verleiden. Heeft u zich daarbij wel eens afgevraagd waarom het ene terras nu beter loopt dan het andere? En waarom neemt niemand plaats op een terras met alleen maar lege tafels?

Uiteraard heeft onze keuze voor een terras te maken met de wijze waarop we worden bejegend en de gastvrijheid die we daarbij ervaren. Maar ook nemen we graag plaats waar anderen ook zitten, omdat we denken daarmee een garantie te hebben van een fijn terras. We adopteren als vanzelf de keuzes van anderen en nemen niet graag als eerste het inkooprisico van een ‘minder’ terras.

Dit kuddegedrag zien we ook veel bij inkopende organisaties, die het inkooprisico graag overlaten aan andere ondernemingen. Zij kopen pas als anderen over de streep getrokken zijn.

Proppersgedrag 

Verkopende organisaties zijn daarom op zoek naar ‘ambassadeurs’ of ‘opinieleiders’. Want als deze partijen het gebruiken, creëert dat een enorm imitatie-gedrag. Een sprekend voorbeeld zijn de goed ogende, mannelijke proppers die een groep jonge dames een gratis drankje aanbieden als het terras nog leeg is. En als de magneetfunctie van deze ‘ambassadeurs’ werkt en het terras volstroomt, worden ze ook nog eens hartelijk gefêteerd. Dat kan omdat in deze gelijkwaardige relatie de focus van partijen op hetzelfde doel is gericht, namelijk een gezellig en vol terras die leuke knullen aantrekt. En de meiden maar genieten want zij krijgen een super service….

Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom een leverancier zaken met jouw organisatie wil doen? Denk dan maar eens aan alle verleidingen op dat terras, als u de beste versie van uw leverancier wilt ontwikkelen.   

Naar: leveranciersontwikkeling

Artikel delen?